czwartek, 25 listopada 2010

JAK ZACZĄĆ ? NOWA GRUPA- NOWY TRENER

Jak zacząć? 
Każdy trener , który zaczyna pracę z nową grupą, powinien przestrzegać kilku zasad. Zasady te są niby proste i oczywiste, jednak z praktyki wiem ,że bardzo często pomijane. Otóż jak wcześniej wspominałem,(wcześniejszy post) ważne jest jakie trener ma podejscie do dzieci i to właściwie jest jedna z kluczowych rzeczy , na które powinniśmy zwrócić uwagę.Jednak to zagadnienie zostało już omówione-w związku z tym dzisiaj pragnę podzielić sie bardziej sprecyzowanymi wskazówkami dotyczącymi samej istoty treningu.
Pierwszy trening- nowa grupa
Pierwszy trening jest zazwyczaj kluczowym jeśli chodzi o sposób w jaki trener zostanie odebrany przez drużynę jak i poszczególnych zawodników. Złe pierwsze wrażenie może negatywnie wpłynąć na dalszą relację trener-drużyna  czy trener- zawodnik. Należy pamiętać, że dzieci są bardzo spostrzegawcze i pamiętliwe ( z łatwością przypomną sobie wszelkie szczegóły z przed kilku tygodni, miesięcy czy nawet z przed roku). Pierwszy trening jest więc naszą wizytówką na przyszłość , nie tylko dla dzieci, ale również  dla ich rodziców czy opiekunów.
Pierwsza sesja treningowa powinna być dobrana tak, aby:
-zawodnicy byli zajęci wykonywaniem ćwiczeń  ( unikać sytuacji jeden ćwiczy reszta patrzy) w przeciwnym razie łatwo można starcić kontrole nad grupą,

- ćwiczenia były łatwe i możliwe do wykonania dla wszystkich uczestników treningu ( dzieci słabsze będą zadowolone ,że podołały wyzwaniu co wpłynie pozytywnie na ich samoocenę-natomiast zabieg ten da trenerowi cenne wskazówki na jakim etapie rozwoju znajdują się jego nowi zawodnicy)

-ćwiczenia były przeplatane z grami i innymi formami zabawy ( należy pamiętać,że gra jest  esencją piłkarstwa więc jeśli pozwoli się piłkarzom na grę w środku treningu -uczyni to nasz trening atrakcyjniejszym przez co dzieci chetniej będą wykonywały zadania nałożone przez trenera)

-instrukcje dawane przez trenera były krótkie i łatwe do zrozumienia (postrzeganie świata przez dzieci jest odmienne od postrzegania przez dorosłych-to co oczywiste dla nas często jest zbyt trudne do zrozumienia dla 4,6,8 czy 10 latka)

-instrukcje ZAWSZE powinny podparte być poprawną demonstracją, jeśli jest to np. podanie wewnętrzną częścią stopy, należy zwrócić uwagę na:
  • prawidłową pozycje ciała (biodra i barki w jednej linii)
  • noga postawna obok piłki ( nie za blisko) skierowana w miejsce docelowe zagrywanej piłki
  • stopa uderzająca piłkę, zablokowana w kostce (sztywna)
  •  należy pokazać w którym miejscu stopa powinna zetknąć się z piłką (śródstopie-trochę bliżej w kierunku palców)
  • należy pokazać w którym miejscu piłka powinna być uderzona (centralnie w środek)
  • należy zalecić aby zawodnik pracował na palcach  (nie na "płaskich" stopach)                           Taka demonstracja pozwoli krok po kroku zrozumieć czynność , którą chcemy nauczyć naszych graczy.
- istotne jest aby często chwalić zawodników , co korzystnie wpłynie na ich dalsze próby i zaangazowanie

-korygować błędy indywidualnie  - niech reszta ćwiczy (wyjątkiem jest sytuacja kiedy większość wykonuje ćwiczenie niepoprawnie)

Dzięki takiemu podejściu nasz trening będzie nie tylko  efektywny ,ale również dobrze zorganizowny.
W następnym poście podam przykładową rozpiskę takiego treningu.

1 komentarz:

  1. Odpowiedzialne zadanie dla takiego trenera.. To na tym etapie w młodych osobach można już zauważyć ten potencjał do gry w piłkę. W naszej szkole młodzież ma klub piłkarski założony, zaopatrują się w klubowe stroje piłkarskie, jeżdżą na różne mecze i naprawdę odnoszą sukcesy. Myślę, że o którymś z ich zawodników będzie kiedyś głośno.

    OdpowiedzUsuń